Kantoor verbouwen

Je denkt erover om je kantoor te verbouwen? Wij helpen je graag in dit veelomvattende proces. In het dagelijks leven komen veel mensen al oren en ogen te kort. De druk van een dergelijk omvangrijk project wordt pas zichtbaar als het geheel gerealiseerd moet worden. Daarnaast wil je natuurlijk ook weten wat een interieurproject gaat kosten.

De kosten van een interieurproject zijn niet 1op1 om te zetten naar een bedrag per vierkante meter. Om een goede indicatie te kunnen maken doorloopt GRIP 5 stappen.

kantoor verbouwen

Stap 1 – Maak een lijst met onderwerpen

Bepaal welke onderdelen van toepassing zijn in het project. Een budgetindicatie bestaat uit een aantal onderdelen. Denk daarbij aan vloer, plafond, wanden, meubilair, raambekleding etc. Vergeet niet dat ook projectkosten, zoals ontwerp, bouwbegeleiding en verhuizing een onderdeel zijn van deze kosten.

Stap 2 – Prijs- en kwaliteitsniveau bepalen

De prijs per m2, van bijvoorbeeld een vloer, is afhankelijk van het gewenste kwaliteitsniveau. Een pvc-vloer is misschien voor €32,- per m2 te leveren en te leggen, terwijl een parketvloer misschien wel €82,- per m2 gaat kosten. Enkele voorbeelden:
Vloer               €30,- – €85,- m2
Plafond           €27,- – €45,- m2
E-installatie     €75,- – 175,- m2 (E is Elektrotechnisch)
Let op! Niet alleen de kwaliteit heeft invloed op de prijs per m2, maar ook de omvang van het project en eventueel de mogelijkheid tot hergebruik. Voor kantoormeubilair is het realistischer om een bedrag per werkplek te berekenen.


Krijg antwoord op jouw -verbouw, -verhuis en interieurvragen
met onze kosteloze Quick Scan


Stap 3 – Vermenigvuldig en tel op

Wanneer je achter alle onderwerpen een prijsniveau hebt bepaald, ben je in staat te bepalen welk budget je moet hanteren.

Stap 4 – Houd rekening met onvoorziene uitgaven

Ondanks dat deze manier van berekenen een realistische inschatting geeft, zijn er diverse factoren van invloed op de uiteindelijke kosten. 

Stap 5 – Wees realistisch

Geschrokken van het bedrag onder de streep? Blijf realistisch, ga niet aan de slag met de gedachten ‘wij kunnen het wel voor minder’. Velen die je voor zijn gegaan kunnen dat bevestigen: aanvullend budget zoeken is makkelijker dan proberen een project binnen een te klein budget te krijgen. We hebben we het dan nog niet eens over de ongewenste concessies die gedaan moeten worden.


“Of het nu nieuwbouw of verbouw is van een kantoor, ik gun iedereen GRIP op het project.

Marleen Bosschart & Marieke Sanders, K3 Organisatie



GRIP interieurprojecten geeft vooraf een realistische indicatie van de projectkosten. Alleen op die manier is het mogelijk om controle te houden van eerste idee tot en met de oplevering.

Met oog voor mensen, methode en middelen gaat GRIP interieurprojecten van start met een onderzoek om daarna een passend interieurontwerp te maken voor je kantoor. Daarnaast is zorg voor het proces tot de eerste dag in een nieuw kantoor wat het verschil maakt.


Neem contact met mij op en vertel mij wat je vragen zijn. Ik help je graag

– Martin


Deze pagina delen