Demarcatie: wat is het en waar je op moet letten? | GRIP Interieurprojecten

Demarcatie: wat is het en waar moet je op letten?

Demaractie, wat betekent het?

Het begrip ‘De·mar·ca·tie’, een woord dat je niet zo vaak hoort. Het betekent zoveel als grenzen bepalen of afbakenen. In de context van het huren van een kantoorpand komt dit begrip vaak naar voren. Afstemmen van demarcatie start al bij de eerste activiteiten rond huisvesting. Zo is het van groot belang om als huurder/verhuurder, koper/verkoper een duidelijk overzicht toe te voegen aan een overeenkomst. Denk daarbij aan afspraken zoals opleverniveau, onderhoudskosten, verzekeringen etc. Een goede demarcatie is essentieel tussen huurder en verhuurder van een kantoorpand. Dit zorgt voor een goede start en een heldere samenwerking tussen
beide partijen. Toch zijn er zorgen en onduidelijkheden rondom het maken van duidelijke afspraken.

Wij geven je grip op demarcatie

Een veelvoorkomende angst is de vrees voor onduidelijkheid en conflicten. Wanneer je aan de voorkant geen duidelijke afspraken maakt, geen duidelijke scheiding van verantwoordelijkheden en kosten, kunnen huurders en verhuurders later in het traject onduidelijkheden ervaren of verrassingen tegen komen wat kan leiden tot conflicten en extra kosten.

Graag geven we je grip op het project én het maken van duidelijke afspraken rondom de inrichting van jouw kantoorpand d.m.v. een duidelijke demarcatie.

Wat heb je aan een duidelijke demarcatie?

Duidelijke verdeling verantwoordelijkheden:

Door heldere afspraken te maken zijn de verantwoordelijkheden vastgelegd, dit voorkomt o.a. dat werkzaamheden dubbel worden uitgevoerd of juist tussen wal en schip vallen.

 

Grip op kosten:

Doordat duidelijk is wie waar voor verantwoordelijk is, zijn de kosten ook direct helder, op deze manier voorkom je dat je voor verrassingen komt te staan of onnodige kosten maak.

 

Efficiënte uitvoering:

Uitvoerende partijen kunnen efficiënt aan het werk omdat het plan aan de voorkant duidelijk is, wanneer er gedurende het project zaken wijzigen, is dat niet meer mogelijk.

 

Heldere communicatie en fijne samenwerking:

Een goede demarcatie bevordert de samenwerking, alles is vastgelegd, twijfel je of is er een discussie? Dan kun je terug vallen op de demarcatie waar beide partijen mee akkoord zijn gegaan, dit is leidend en geeft rust in de communicatie en samenwerking tijdens het project.

 

Risicobeheer:

Risico’s worden aan de voorkant beter vastgesteld, hier kunnen dan meteen afspraken over gemaakt worden, proactief omgaan met uitdagingen en eventuele problemen.

 

Planning:

Doelstellingen worden sneller behaald wanneer alles aan de voorkant duidelijk is, zo voorkom je vertraging in een project en is de planning minder snel een issue.

Download onze demarcatie gids

demarcatie

Advies nodig? Bel met Tamara!

Projectmanager bij Grip