10 grootste lessen in 10 jaar interieurprojecten - GRIP Interieurprojecten

10 grootste lessen in 10 jaar interieurprojecten

Als een organisatie gaat verhuizen of verbouwen, begrijpen wij als geen ander dat je er controle op wilt houden. Je wilt weten;

• Hoeveel kost een verbouwing en hoe bewaak ik het budget?

• Wat moet er allemaal gebeuren, hoe blijft dit binnen de planning?

• Wie verteld me, zonder eigen belang, wat we nodig hebben aan producten en kwaliteit?

In de afgelopen jaren hebben we de nodige lessen geleert om die vragen te beantwoorden. De grootste 10 ga ik met je delen:

Les 1 | Interieurontwerp voor kantoor is vormgeving én functionaliteit

Een interieur project is niet een doel op zich. Uiteindelijk moet het bijdragen aan de doelen van de organisatie. Een les die wij in onze vroege jaren hebben geleerd is, vormgeving en functionaliteit moeten altijd in evenwicht zijn. Ook prettig; geen ontwerpen die niet haalbaar zijn.

Les 2 | Samenwerken vanuit een onafhankelijk positie

Je kunt ons zien als tijdelijke collega’s tijdens je project. Wij verkopen zelf geen producten, daarom kunnen we zonder belangenverstrengeling adviseren. Wij vinden het heel natuurlijk om vanuit die onafhankelijke positie samen te werken.

Les 3 | Weet wat je vraagt en vergelijk appels met appels

In onze aanpak, maken we sterk gebruik van de uitvragen in de markt. Om dit goed te doen, moeten de details duidelijk zijn. Zonder deze details kan de kwaliteit tegen vallen of kan een prijs laag zijn omdat het niet compleet is. Dat noemen we ook wel; ‘Laag in, hoog uit’.

Les 4 | Voor ieder moment in een project heb je specialisten

Een creatieve interieurontwerper hoeft niet goed te zijn in het bewaken van budgetten. Dit kan zelfs belemmerend werken. Daarom sluit in elke fase van een project een specialist aan. Creatief voor het ontwerp en punctueel tijdens de begeleiding van de uitvoering.

Les 5 | Echt duurzaam begint met een tijdloos ontwerp

De impact op milieu van een product, schrijft af door de tijd. Door een ontwerp te creëren wat lang mee gaat, zorgen we er voor dat producten werkelijk duurzaam worden ingezet. Denk daarbij aan het beperkt inzetten van trendgevoelige elementen.

Les 6 | Leg je ervaring vast en gebruik deze actief

Laten we eerlijk zijn, leren is fouten maken, zodat je ze niet meer doet. Door onze lessen vast te leggen in de GRIP kwaliteitscontrole, willen we voorkomen dat we ons nogmaals stoten aan dezelfde steen. Juist deze ervaring willen we aanbieden aan onze opdrachtgevers, zodat ze niet opnieuw het wiel hoeven uit te vinden.

Les 7 | Verwachting en detail zorgen voor een juiste start

Uitloop op planning, overschrijden van budget of tegenvallende kwaliteit. Dat wil je niet. Ga niet van start zonder een gedetailleerd plan. Alle negatieve ervaringen die wij hebben op dit punt, waren te voorkomen geweest door vooraf tot on detail verwachtingen te managen.

Les 8 | De onlosmakelijke verbanden in de driehoek budget, planning en kwaliteit

Je kunt geen wijzigingen doorvoeren op budget, zonder dat dit invloed heeft op planning en/of kwaliteit. Dit geldt voor alle 3 de pijlers ten opzichten op de andere 2. Daarom starten wij een project pas, als hier realistische en heldere verwachtingen in zijn.

Les 9 | Communiceer in de juiste taal

Niet iedereen overziet een excelsheet of kan een tekening lezen. Ontwerpen tonen we in colleges, materialen, tekeningen en realistische 3D films. In interieur project managen we vanuit ProjectPlanning, ProjectCalculatie en ProjectRapport. Zo horen we graag van iedereen ‘We hebben grip op het project’. Ook van de technische bouwers die met onze tekening aan de slag gaan.

Les 10 | Blijf leren

De wereld verandert, daarom moeten wij ons blijven ontwikkelen. Door elke week actief te bespreken wat iedereen heeft geleerd, blijven we elkaar uitdagen. Daarbij volgen we actief de ontwikkelingen op het gebied van werkplekconcept. Een ander voorbeeld is het inzetten van AI tools, bij alles van ontwerp tot projectmanagement.

Elke dag blijven leren. Dat blijven we doen, ook de komende 10 jaar. Want we geloven op die manier de wereld een beetje mooier te maken. Bedrijfs verhuizingen of verbouwingen, mét heldere verwachtingen, zónder hoofdpijn.

Deze pagina delen