Verhuizing kantoor

Verhuizing kantoor of bedrijf? Groeit je bedrijf/kantoor uit de beschikbare ruimte en wil je verhuizen of voldoet de kantoorinrichting niet meer? Dan ga je op zoek naar een nieuw kantoorpand of misschien heb je al een mooie locatie gevonden die moet worden ingericht. De zoektocht naar een ideaal pand om te kopen of te huren kan spannend zijn. Interieurontwerp en projectbegeleiding komen later in het proces. Waar begin je en op basis van welke informatie ga je op zoek? Hierbij 3 stappen die kunnen helpen.

Stap 1 – Functionele behoefte op een rijtje

Op grond van een bestaande situatie is goed in kaart te brengen welke behoeften er zijn aan werkplekken, overleg en overige faciliteiten. Een verhuizing van kantoor of bedrijf of je kantoor verbouwen is een goed moment om de verbeteringen door te voeren, dus deze wijzigingen kunnen in de lijst worden doorgevoerd. 

Stap 2 – Ruimtelijke behoefte visualiseren

Door alle benodigde elementen, uit stap 1, te visualiseren middels blokken en m2 wordt zichtbaar wat de ruimtelijke behoefte is. Met het toevoegen van noodzakelijke elementen, zoals verkeersruimte, routing en gezamenlijke faciliteiten, wordt een realistische berekening gemaakt. 

Stap 3 – Inpassen van een vlekkenplan

Hoe kom je erachter of een kantoorpand aansluit bij de behoeften? De gegevens uit de tweede stap bieden een handvat in de zoektocht naar het juiste pand. Wanneer een potentieel pand zich aandient, kunnen de vlekken uit de vorige stap op de plattegrond worden gezet om te controleren of het geheel past.

verhuizing kantoor of bedrijf

Het is natuurlijk geweldig als het aanbod van bedrijfspand en de ruimtelijke behoefte van een organisatie bij elkaar komen. Dit is het begin van alle overige stappen die moeten worden genomen. Een match voorkomt dat er onnodig veel moet worden geïnvesteerd om een mis match te compenseren. Met een ruimtelijk programma van eisen geven we houvast aan de keuzes die in een vroeg stadium moeten worden gemaakt. Een goed begin is het halve werk!  

Aandachtspunten bij huur- of koopovereenkomst

In het enthousiasme van een komende huur- of koopovereenkomst is the sky vaak the limit. Verhuurder of verkoper doet tegemoetkomingen en huurder of koper leeft op een roze wolk. Het risico van de verschillende verwachtingen is groot, want wat mag en kan je verwachten bij de sleuteloverdracht?

Het antwoord ligt in het vaststellen van de juiste details en afspraken. Te vaak is er geen bijlage toegevoegd aan overeenkomsten waar helder wordt omschreven wat het afleverniveau is op het moment van de sleuteloverdracht.

Een volledig interieurontwerp opnemen is te vroeg, tot een overeenkomst komen is vaak al hectisch genoeg. Er zijn kaders af te spreken die later nog ruimte geven voor verdere afstemming. 

TIP! Wordt de vloer afgewerkt door de verhuurder of verkoper? Benoem naast het product ook het beschikbare budget, de invloed van de huurder/koper op de keuze en eventueel de vrijheid om zelf over het budget te beschikken. Op die manier hoeven er nog geen overhaaste keuzes te worden gemaakt.

GRIP interieurprojecten adviseert graag vanaf het moment van de zoektocht. Zo houden we grip op de balans tussen vormgeving en functionaliteit op een nieuw kantoor vanaf het eerste moment. Kantoorinrichting inspiratie nodig? Bekijk onze tips.

“Een goed ontwerp kan alleen ontstaan vanuit de juiste informatie. Dit doen wij met een medewerkersonderzoek. Daar help ik je graag bij.”

– Martin

Deze pagina delen