Kantoorinrichting

Een nieuwe kantoorinrichting of interieurontwerp start in feite al voordat er verbouwd gaat worden of tijdens de zoektocht naar passende huisvesting. In deze periode worden vaak lege, casco, ruimtes bezocht. Niet iedereen is in staat de mogelijkheden van een dergelijke ruimte te zien. Dit kan een zoektocht nog eens extra moeilijk maken. Hoe voorkom je dat je een potentiële toplocatie aan je voorbij laat gaan? In het enthousiasme van een komende huur of koopovereenkomst is ‘the sky’ vaak ‘the limit’. Verhuurder of verkoper doet tegemoetkomingen en huurder of koper leeft in een roze wolk. Het risico van verschillende verwachtingen is groot, want wat mag en kan je verwachten op het moment dat je de sleutel (turnkey) krijgt?


“GRIP heeft ons heel praktisch begeleid, van ontwerp keuzes tot hoe de ruimtes gebruikt worden; iets wat erg belangrijk is.”

Walter Wijdeven, HSO international



Gespecialiseerd in kantoorinrichtingen

GRIP interieurprojecten is gespecialiseerd in kantoorinrichtingen en alles wat daarmee samenhangt. Wij adviseren je graag vanaf het moment van de zoektocht en onderhandelingen tot aan de dag van de verhuizing. Zo houden we grip op de balans tussen vormgeving en functionaliteit op een nieuw kantoor vanaf het eerste moment. Lees meer over onze aanpak in 3 fases: ConceptOntwerp (Interieurontwerp in 3D, RealisatieOntwerp (Uitwerking en details) en Realisatiebegeleiding (Uitvoering van het interieurproject).

Het verschil tussen een mooi of goed interieurontwerp voor kantoor is de balans tussen vormgeving en functionaliteit. Maar wat is goede vormgeving? Het ontbreken van een doordachte conceptuele fundering kan een ontwerp doen stranden.

Een conceptuele fundering functioneert als een kapstok. Praktische keuzes, zoals kleuren, materialen en vormen zijn af te leiden aan dit ontwerp. Ontwerpen zonder een dergelijke fundering zijn veelal te herkennen aan een sterke neiging naar trendkleuren en -vormen.

Voor veel organisaties, waarin de vormgeving langer dan een jaar actueel moet zijn, is een op trend gebaseerd ontwerp niet wenselijk. In korte tijd is de kostbare investering achterhaald en de uitstraling van de organisatie daarmee niet meer in lijn met de wens. Een actuele uitstraling creëren, zonder deze te baseren op een trend, is de oplossing. GRIP interieurprojecten maakt graag ontwerpen die aansluiten bij de identiteit van een organisatie en verder gaan dan de trend.

Tijdens de hectiek van een verhuizing of verbouwing vragen veel zaken de aandacht. Wanneer de planning op zijn einde loopt zijn er diverse partijen betrokken om de laatste puntjes op de i te zetten. Een extra paar ogen en oren zijn dan erg handig. Een projectmanager bouwbegeleiding heeft de volledige aandacht die een project verdient. Vanuit deze rol kan de planning, het budget, maar ook de geleverde kwaliteit worden bewaakt.

Grip Interieurprojecten Thalis

Vergeet je medewerkers niet mee te nemen in het proces!

Een verbouwing of verhuizing is nooit een doel op zich. Een interieurproject is pas geslaagd, als er meetbare verbetering is. Deze verbetering kan liggen in de werksfeer, resultaten of productiviteit. Naast interieurontwerp en bouwbegeleiding vindt er ook verandermanagement plaats. Een goed vertrekpunt, om deze verbeteringen te realiseren, is om de juiste vragen te stellen. Dit kan door middel van ons digitale WORKDayNa onderzoek. Door het afnemen van dit onderzoek krijgen we antwoord op o.a. de volgende vragen.

1 – Werkritme

Het is goed om zicht te hebben wie er, wanneer, wel of niet is. Zo kan er rekening worden gehouden met bezetting en druk. 

2 – Activiteiten

Door de activiteiten in kaart te brengen, kan er worden bepaald welke werkomgeving daar het beste bij ondersteunt. Dit kan resulteren in een diversiteit aan werkplekken.

3 – Voorzieningen

Welke voorzieningen (zoals printer, whiteboard enz.) gebruik je dagelijks? En welke voorzieningen zouden jou nog beter ondersteunen? Met deze vragen wordt voorkomen dat voorzieningen tussen wal en schip vallen.

4 – Beleving

Zo veel mensen, zo veel wensen. Uiteraard is het niet mogelijk om gehoor te geven aan alle wensen. De vraag naar ideeën voor sfeer en beleving kan een schat aan inspiratie opleveren.

5 – Kansen en risico’s 

Weet wat er leeft. Verandering is spannend, daarom is het goed om te vragen welke kansen en ook risico’s medewerkers zien. Inspelen op deze uitkomsten creëert een situatie waarin verandering gemakkelijker tot stand komt. 

Met oog voor mens, methode en middelen gaat GRIP interieurprojecten van start met een onderzoek om daarna een passend interieurontwerp te maken. Daarnaast is zorg voor het proces tot de eerste dag in een nieuw kantoor wat het werkelijke verschil maakt. Een integrale aanpak waar verandermanagement, ook wel changemanagement, geen bijrol maar een hoofdrol speelt. 


Neem contact met mij op en vertel mij wat je vragen zijn. Ik help je graag

– Martin


Deze pagina delen