De impact van kleur

De wereld om ons heen is vol met kleur. Kleur is dan ook een belangrijk communicatiemiddel. Een rood stoplicht geeft een duidelijk signaal. Naast de bewuste communicatie doet kleur ook veel met ons onderbewuste. Hoe kun je gebruik maken van deze onbewuste signalen?

Enkele voorbeelden van bewuste en onbewuste associaties van primaire kleuren;

BLAUW positief | Actief – Veilig – Betrouwbaar 
BLAUW negatief | Afstandelijk – Kil – Voorzichtig

ROOD positief | Urgent – Warm – Opvallend
ROOD negatief | Gevaar – Onvoorspelbaar – Beklemmend

GEEL positief | Vriendelijk – Vrolijk – Opvallend
GEEL negatief | Onrustig – Overheersend – Lage kwaliteit

impact van kleur

Bovenstaande kleuren zijn primair en een zeer beperkte uitleg van de impact. De exacte tint, verzadiging en intensiteit bepaalt een groot deel van de invloed van kleur. Daarnaast is de combinatie ook veelzeggend. Bij welke bedrijven denk je bijvoorbeeld bij de combinatie rood en geel of de combinatie blauw en geel?

Onbewust gebruik van kleur is een keuze en heeft dan ook invloed. Het is dus belangrijk kennis te hebben van de eventuele effecten van kleurgebruik op de werkvloer. 

De ontwerpers van GRIP interieurprojecten hebben de kennis in huis om te zorgen dat een werkomgeving wordt ondersteund met een effectief kleurgebruik.

Deze pagina delen